Måndag

Ja då var det måndag igen.
Ingrid är nu hemma i Norge. Känns väldigt lustigt att inte ha henne här längre. Det gör så att Carina och jag är nu tillbaka till att snacka engelska igen.
Vi har nu även flyttat. Nu är det hotell Sonesta club som vi bor på. Vi har fått ett skitlitet rum som egentligen är tänkt för en person men vi har fått en extra säng. Så det finns inte mycket plats för alla våra tusen grejer som vi har lyckats att samla på oss. Det är inte det fräschaste rummet vi har fått heller om man säger så. Jag hoppas bara att våra gäster får fräschare rum än så här annars lär vi ju få klager från dem som flyttade från sharm reef till det här eftersom vi säger till våra gäster att det här hotellet är finare och det är lite som en uppgradering för dem. Och visst det är det väl på ett sätt, hotellet är mycket större och har mer fasciliteter men rummen är ju som sagt var inte de fräschaste.

Igår sa jag även till Sophie att jag inte planerar att stanna så länge. Hon hade väl redan misstänkt det så det var ju lika bra att säga. För de vill nämligen att man har två veckor uppsägningstid och helst en månad. För mig spelar det väl egentligen ingen större roll när jag åker hem bara att jag kommer hem till januari om jag kommer att ha nya arbetsintervjuer då. Annars gör det mig som sagt var inte så mycket när jag kommer hem. Jag känner bara att jag inte vill stanna här så länge. Vad tror jag liksom kommer att blir bättre?

Men idag är jag faktiskt ledig eftersom jag gjorde airguidning igår också. Två airguidningar på en helg är lite för mycket tycker jag. Så idag tänker jag nog bara slappa. Packa upp mina saker kanske också är bra. Får se om jag tar mig ner till stranden eller poolen för att få lite sol på mig. Det vore ju ganska skönt de också.

Lördag

Jaha, nu händer det grejer igen.
Idag har vi haft möte med damen som äger halva Amisol. De har tydligen haft folk som har observerat oss och utvärderat oss utan att vi har vetat om det. Så vi fick höra lite om Amisol och vad de är för något och vad de förväntar sig av oss och vad som ska förändras i firman.
Så jag fick höra grejer som jag tyckte var väldigt lustiga och vet inte riktigt vad jag ska göra med. Även de andra tjejerna tyckte att det var lustigt att jag fick den feedbacken som jag fick. Så nu känner jag mig inte direkt mer pepp på att stanna om man säger så.
Ingrid blev inte heller särskilt trevligt bemött när hon skulle be om ledighet pga en begravning. Hon fick ingen sympati överhuvudtaget så just nu ser det ut som att hon helt enkelt får säga upp sig för att få ta sig hem. Och då är det så att hon kommer att åka imorgon. Och Carina är förkyld och har ont i öronen och kan därför inte flyga så då lär det få bli jag som tar flyget imorgon igen. Dessutom så är det det danska flyget. De känns lite jobbigt att det är danskar för jag vet inte om de förstår mig eller inte så jag vet inte vilket språk jag ska snacka med dem. Om det hade varit oslo flyget så skulle det inte vara något problem men nu är det danska flyget och det känns inte lika kul... Men måste man så måste man antar jag. Jag som hade sett fram emot en lugn dag med endast två hotellträffar för att sedan packa ihop allting för att byta hotell. Men är det så att jag ska flyga imorgon så måste jag ju packa allting nu och dessutom gå och lägga mig nu. Men jag kommer inte att få besked på ett tag så det känns ju lagom kul.
Just nu känner jag att det är jag som åker hem nästa vecka. Jag tar min lön och drar.

Men vem vet vad som sker här. Saker ändras ju hela tiden.

Onsdag

Idag har det känts som att vi har varit lediga. Vi fick hela dagen till att bara göra hotellorienteringar för att sedan bara göra hotellträffar på kvällen. Så vi har hunnit med 5 hotellorienteringar idag och är nu klara med hela Hadaba och Naama bay. Så vi startade dagen på Hyatt för att äta deras frukostbuffé som var helt underbar. När vi sedan var klara med alla hotellorienteringar så satte vi oss på Viva beach för att ta något att dricka. Så vi har haft det jättebra idag. Hyatt hotellet var nog favoriten. Vi blev runtvisade av en jättesnäll gullig kille som körde runt oss i en golfbil. Jättefint hotell med en miniklubb som var helt otrolig med egen pool och små solstolar till barn osv. som ett eget litet hotell för barn ungefär.
Sen åkte vi in till kontoret för att fixa lite grejer inför airguidningen på fredag så vi inte behövde göra så mycket imorgon när vi har våran lediga dag. Då fick vi roliga nyheter från Sophie. Tre utav våra hotell väljer att stänga ner i en månad. Och ett utav dessa hotell är Sharm reef som är de hotellet som vi bor på och även har mest gäster på. Så vi ska bli flyttade någonstans (vem vet vart) och gästerna blir placerade på andra hotell. Så det kommer nog bli en rolig vecka... Folk kommer ju bli jätteoroliga och tro att det har något att göra med revolutionen att göra. Men ja, vi får väl se hur de här blir. Nu måste jag på hotellträff.

Söndag

Vi har haft några jordskalv här i Sharm el sheikh. Ett var igår morse och Ingrid var den enda som märkte något även fast den var mer än 4 på den där skalan. Imorse så var det min tur att märka av det. Det skaka till ordentligt i hela sängen. Så jag har inte sovit något vidare i natt. Gjorde transfer inatt så var tvungen att gå upp kl 2.45. Sen slutade med att jag satt och väntade på flygplatsen i två timmar utan att jag behövde mig för att min kollega Ehab glömde bort mig och åkte tillbaka utan mig. Så jag ringde till Mr Ahmed som var inne på flygplatsen och frågade vad jag skulle ta mig till och då fick jag lite pengar att ta mig hem i taxi med. Jag har ju inte med mig någonting alls och inte Mr Ahmed heller, det var Mostafa som hade med sig 30 pund. Så vi hittade en snäll taxi chaufför som kunde köra hem mig för den summan som egentligen är hälften av det som du brukar ta betalt för.
Men jag kom hem i alla fall och hoppade rakt ner i sängen igen.
Men det var väldigt svårt att somna om på grund av att man var helt genomfryst. (Det är inte varmt här på natten.) När jag tillslut somnade så dröjde det inte länge förren jordskalvet väckte mig. Och någon timme efter det så var det en gäst som ringde till mig för han påstod att han hade blivit matförgiftad. Så jag skickade upp en läkare till honom och får väl hoppas att han blir bättre snart.
Sen var det bara dags att gå upp för det var dags för hotellträffar. Men det har faktiskt gått helt okej. Väldigt lugnt eftersom det är söndag och de flesta gästerna byts ju ut idag. Men det var några som kom och snackade med mig annars satt jag mest och roade mig med mitt soduko.

Nu tänkte jag vila lite innan det är dags att ta mig ut till flygplatsen för att ta emot nya gäster.

20.22

Jaha nu var jag hemma igen. Mötet på kontoret var inte så mycket av ett möte. Det var mer Mr Mohamed som lämnade över till Mr Ahmed. Och det var allt. Sen åkte vi hem och tänkte börja packa för att byta rum. Det var ju meningen att vi skulle flytta ihop allihopa. Men vi fick inget rum som dög till de andra tjejerna. De var tydligen för litet och trångt för dem. Så de snackade med både Sophie och Mr Ahmed och då blev det ordnat så att vi får ha kvar våra rum men om hotellet skulle bli överbokat så kommer vi att bli flyttade på. Så visst, det går fint för mig.

Sen fick jag skynda mig iväg på hotellträffar. Fick vara i Naama bay nu på kvällen eftersom Carina har airguidning imorgon och ska därför inte göra hotellträffar då. Men det var helt okej. Kom lite folk att snacka med mig. På väg till ett hotell var det en gammal tant som snackade med mig också. Det var inte våran gäst, jag tror det var någon gammal egytisk dam. Jättesöt iallafall. Jag följde henne till hennes hotell och hjälpte henne att bära hennes påsar. Hon bjöd på några skämt på vägen också. Ganska underhållande. Tråkigt att jag inte hade mer tid för henne.

När jag var borta på hotellträffar så hade Mr Ahmed, Sophie, Ingrid och Carina ett litet snack. Så carina har nu hunnit uppleva hur Mr Ahmed fungerar och hon är inte så glad. Ingrid är inte heller så glad. Hon har blivit satt på att göra transfer inatt och hon fick nyss reda på det.
Så det är inte jättepositiv stämning här just nu.
Jag känner att jag har gett upp lite grann. Jag orkar inte bry mig och bli upprörd över saker längre.
Jag tror vi alla kommer börja leta efter nya jobb.

Hej hopp.
Nu har jag nyss avklarat ett välkomstmöte och har ett kvar. Det som jag har kvar är kl 12 på sharm club. Det är 4 gäster som är nya där. Så det känns ju som att det är väldigt nödvändigt att åka ut dit... Men måste man så måste man antar jag. Det välkomstmötet som precis är avklarat gick lite så där kan man ju säga... De ställde tusen frågor innan jag ens hade börjat välkomstmötet. Så min "röda tråd" försvann helt och hållet. Och både snoret och svetten rann hela tiden så jag kände mig lagom fräsch också. Men men, nu är det gjort.
Sen ska vi in till kontoret kl två och ha ett möte med alla på hela Amisol. Det sker tydligen förändringar igen så nu ska Mr Mohamed ha ett stort möte där han ska lämna över sin roll till Mr Ahmed. Det är det vi vet ialla fall. Sen vet man ju aldrig vad som kommer att ske.

Sen måste vi även packa idag för vi ska nämligen byta rum idag. Alla vi tre tjejer ska bo tillsammans. Det kommer säkert bli jobbigt, ingen egen tid överhuvudtaget. Men men, vi har ju inget val.

Annars så är det bra. Hade airguidning igår så det betyder huvudvärk idag. Men nästa gång ska nog Ingrid klara av att göra airguidning själv så då behöver jag inte ta ansvar för henne mer. Visst att det är bra att vara två som kan hjälpa varandra men det kan även bli svårt ibland för att vi går liksom om varandra och får inte samma info.

Så, så ligger det till just nu.

Måndag

Idag har det varit dags för välkomstmöten igen. Veckan blir så konstigt uppdelad när vi har flyg på både söndag och fredag, de blir liksom som att veckan startar två gånger.
Idag har jag i alla fall haft två välkomstmöten, båda var det bara ca 8 personer på så det var ju inte så farligt. På ena mötet här på Sharm Reef så flög mina anteckningar iväg så jag fick helt enkelt försöka komma ihåg hela välkomstmötet i huvudet. Men det gick ganska bra och jag tror att jag fick med det mesta.
Efter det så åkte vi in till kontoret. Det var meningen att Sofie skulle ha ett litet möte med oss nu när hon är här. Men Carina blev sjuk imorse så hon låg inne på rummet vilket gjorde att Sofie inte ville hålla möte med bara oss andra två eftersom det skulle vara orättvist mot Carina. Så vi satt och väntade i ungefär en timme på ingenting.
Så det var ju lagom kul.

Men nu ska jag snart iväg på hotellträff med Ingrid igen. Så får vi se om Carina är tillräckligt pigg att åka iväg och ha möte ikväll efter hotellträffarna. Just nu verkar hon vara ganska pigg i alla fall. Hon har precis fått ett samtal från några gäster som har blivit rånade. Men det är lite mer komplicerat än så, de köpte nämligen marijuana av de som senare rånade dem. Så en polisanmälan kanske inte blir jätteenkel heller. Men de är väl det de måste göra. Vi får se hur det löser sig.

20.07

Vaken jag eller Ingrid behöver göra airguidning imorgon. Så det känns skönt. Det blir vanliga hotellträffar istället. Lite tråkigare kanske men skönt att slippa flyga. Jag känner att jag börjar få lite ont i halsen så då kan det nog vara bra att inte landa i kalla norge. Så jag ska försöka hålla mig varm och frisk här nere så får vi hoppas att det inte blir någonting av de där halsontet.

Annars är det inte mycket nytt. Imorgon kommer Sofie också. Det ska bli spännande. Så då får vi se hur mycket som kommer att förändras här nere i Egypten.
Men nu är det väl snart dags att sova här. Bara för att jag och Ingrid inte ska airguida så ska ju fortfarande Carina det. Så hon kommer väl väcka mig mitt i natten när hon ska upp. Men det är väl inte hela världen ändå.

Lördag

Airguidningen igår gick bra. Tror att allt är rätt räknat och att allt stämmer. Resan gick också ganska smidigt förutom att det lyckades ske en olycka precis när vi hade lyft. En man fick en vinflaska i huvudet. Det var otroligt läskigt att se. Jag stod precis brevid när det hände. Den var en man som öppnade luckan över och då ramlade det ut en vinflaska som landade rakt i huvudet på en gubbe som satt under. Han höll sig bara om huvudet och stängde ögonen så vi trodde att han skulle tuppa av. Men det gjorde han inte sån tur va. Utan det hela löste sig i alla fall. Vi hade någon sjuksköterska ombord som hjälpte till lite grann och han blev bättre när han fick sova lite grann.
Så det var lite händelserikt på det viset men det är ju sånt som man inte kan styra över.
Annars så gjorde Ingrid ett bra jobb. Men hon känner sig inte så säker så jag skulle tro att hon vill ha med mig imorgon också. Det gör mig egentligen inte så jättemycket. Jag måste ju liksom jobba i alla fall.

Idag har vi haft lite välkomstmöten. Jag hade ett imorse där det endast var 4 pers som dök upp. Men det var väldigt trevligt att få snacka lite och ge de lite info som de kan tänkas behöva. Så det kanske var skönt att bara ha för 4 pers eftersom det var mitt första välkomstmöte jag någonsin har haft. Men det gick bra ialla fall och de verkade också nöjda.
Sen var det meningen att jag skulle ha ett till på Hilton Waterfalls. Men det var ingen som dök upp. Vi hade bara 9 nya gäster på det hotellet så jag förväntade mig inte så mycket heller.

Så nu sitter jag och väntar på att Carina ska komma så ska vi käka lunch för att sen åka in till kontoret och förbereda inför nästa airguidning imorgon.

Torsdag

Ja våran "lediga dag" blev ju inte helt ledig då om man säger så. Eller förmiddagen hade vi ju ledigt, så vi sov och sen gick vi och la oss vid poolen. Jag tror carina och jag sover alldeles för mycket nu för tiden för vi vaknade vid kl åtta båda två och var pigga. Så vi får ta och börja hitta på lite mer saker om dagarna och kvällarna.
Annars så har vi vart på kontoret och förberett inför airguidningen imorgon. Så jag hoppas att vi är redo. Det tror jag i alla fall. Det är liksom lättare än vad man tror när man börjar få koll på det. Så det känns liksom nästan för enkelt.
Men det ska nog gå bra det här med ska vi se. Eftersom de är första flyget som kommer ner från sandefjord så har vi ju inga gäster med oss på flyget till Norge så då kan vi ligga och sova eller göra precis vad vi vill. Så det känns skönt. Sen på arrivalen så ska jag nog försöka få Ingrid till att göra det mesta så att hon känner sig redo till att göra det själv på söndag så att jag kan få vara ledig då. Men vi får väl se. Är hon inte redo så får jag ju följa med helt enkelt. Det är ju inte hela världen. Jag kommer väl förmodligen bli uttråkad av att göra ingenting i alla fall.

Idag har vi fått en ny kollega också kan man säga. Hon jobbar inte för AmiSol men hon jobbar på ett företag som samarbetar med oss så vi kommer att dela kontor och hon säljer våra utflykter till hennes gäster och så vidare. Hon är i alla fall jättetrevlig. Dansk, men jag börjar att förstå det ganska bra nu. Det är bara att det går lite snabbt ibland. Men det tar sig. Så hon kom och käkade kvällsmat med oss på hotellet idag. Hon bor inte på samma hotell som oss så hon ville först att vi skulle komma till henne för att käka på restaurang. Men vi känner allihopa att vi har lite knapert med pengar nu även fast vi precis har fått våran lön. Vi måste ju tyvärr lägga sjukt mycket pengar på taxi här nere. Men men, de är väl så det är. Jag tänkte prata med Sofie om det när hon kommer ner.

Nae, nu är det väl snart dags att sova igen. Jag och Ingrid ska bli hämtade kl 5.30 imorgon.

19.49

Ja då var man hemma igen. Hotellbesöken på kvällen gick också bra. Dem fick jag göra själv. Först trodde jag att Baha bara var försenad igen. Men han dök aldrig upp. När jag sen frågade på kontoret så sa dem att det var meningen att jag skulle vara själv. Jaha ja, de var ju okej liksom men de kunde ju vara kul att bli informerad.

På kontoret så blev jag även informerad om att jag förmodligen kommer att få göra två airguidningar den här veckan. Kul. För vi ska nämligen få ett flyg från Sandefjord den här veckan på fredag och sen är de ju oslo flyget på söndag. Ingrid är inte redo att göra de själv än så de är därför jag måste görat. Men jag kom med lösningen att Ingrid kan göra departuren själv på söndag så kommer hon sen få hjälp av Sofie eftersom sofie kommer ner på söndag med oslo flyget. Det tyckte han lät rimligt så vi får väl se hur det blir. Annars är det väl bara att görat. De är ju inte hela världen. Sova får man väl göra när man dör.

Onsdag

Idag har jag vart på hotelträff i Naama bay igen. Det har varit ganska tråkigt faktiskt för idag var det min kollega Baha som var med mig och han är lite speciell kan man säga. Han är nog den som jag tycker minst om på kontoret. jag tycker visserligen om de allihopa men man tycker väl om vissa mer än andra och han ligger väl kanske typ längst ner kan man säga... Vi hade en väldig lustig konversation igår och idag visste jag inte riktigt vad jag ville prata med honom om. Jag tycker inte att hans åsikter är särskilt genomtänkta, de känns ganska barnsliga och naiva. Så jag tycker inte att det var så jättekul att diskutera hur mycket som helst med honom.
Men jag tog mig igenom dagen nu är det bara två timmar på kvällen också sen får vi hoppas att de är någon annan som kommer att vara med mig på fredag.

Idag ska våran chef, Mr Ahmed komma ner hit till Sharm. Än så länge har jag inte sett eller hört något från han men de märks väl kanske. Jag har ju inte varit på kontoret idag heller än så länge. Så vi får se om de kommer börja ske lite förändringar. Annars kommer väl förändringarna när Sofie kommer ner på söndag. Men men.

Nu ska jag snart iväg till de sista hotellträffarna för att sen vara ledig. Imorgon är vi lediga och jag vet inte riktigt vad vi kommer att göra. Carina vill väl antagligen bara ligga vid poolen som vanligt. Hon tycker att det är väldigt viktigt att få en solbränna och hon har väldigt svårt att få en. Jag får färg alldeles för lätt så jag borde nog passa mig lite mer. Men det finns ju tyvärr inte så mycket annat att göra mitt på dagen än att ligga och sola och bada. Men jag funderar på om vi borde åka till stranden en gång till för att faktiskt testa att bada där. Sist så gick vi ju aldrig i vattnet. De kan ju vara bra att testa de också...

Tisdag

Idag har jag varit på utflykt igen. Det var kul eftersom jag inte har varit på utflykt på ett tag nu. Det var till blue hole som det kallas. Det är en kombinerad snorkelutflykt med kamelridning. Så nu har jag fått testa att rida kamel utan att ha ett barn i knät och det var ju mycket enklare kan jag ju meddela. Inget sår i rumpan den här gången.
Sen fick vi snorkla lite själva. Det var bara två gäster med på utflykten så vi fick bestäma väldigt mycket själva hur vi ville göra. Så det var faktiskt ganska skönt. Så jag snorklade bara en liten stund, hade lite problem med masken som jag fick. Den bara läckte in massa vatten så jag hade hur mycket vatten som helst i näsan. Men nu har jag sett det stället också så nu känns det lite enklare att sälja den. Nu har jag bara Moses berget och fyrhjulingsutflykten kvar sen har jag varit på alla. Vi får väl se om jag kommer iväg till Moses berget på fredag eller inte. Problemet är ju just att den är på fredagsnatten till lördagsförmiddagen. Så det blir ju inget sova den kvällen och sen är airguidningen på söndagen. Det kan ju bli lite tufft. Men någon gång måste jag ju göra det så det är väl bara att få det gjort.

Nae men jag har haft en riktigt trevlig dag iallafall. Väldigt trevliga gäster som var med oss och utflykten i sig var också väldigt skön eftersom den inte var så ansträngande. Jag sov nämligen bara två timmar inatt så jag var ganska trött hela dagen. Vi gick nämligen ut igår eftersom det var Ingrids första kväll. Det var halloween tema på de flesta ställen så det var väldigt många som var utklädda. Men det var också en riktigt trevlig kväll, problemet är ju bara att jag vill ju väldigt gärna dansa när jag går ut och det vill inte Ingrid. Så det kommer ju bli problem... Men vi får väl försöka hitta något som funkar för alla.

Men ikväll tror jag inte att det händer så mycket. Vi behöver nog sova allihopa. Ingrid ska på Kairo utflykten imorgon så hon ska ju gå upp mitt i natten. Men vi får se, Carina började prata om att hon ville hitta på något...